یکشنبه ۱۳۹۵/۰۶/۰۷

به مناسبت نکوداشت روز قزوين؛

چهارمين دوسالانه بين المللي خوشنويسي ايران در سعدالسطنه قزوين آغاز شد

چهارمين دو سالانه بين المللي خوشنويسي ايران با عنوان «خواجه اختيار معروف به منشي گنابادي» شنبه شب با حضور استاندار قزوين، رييس انجمن خوشنويسان ايران و جمعي از مسوولان و هنرمندان در سراي سعدالسطنه قزوين آغاز شد.

هنرمندان بايد تجلي‌گر هنرهاي اصيل ايراني و اسلامي در جهان باشند

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ همتي،استاندار قزوين در اين آيين گفت: هنرمندان بايد به منظور گسترش هنر در دنياي اسلام تلاش کنند و تجلي‌گر هنرهاي اصيل ايراني و اسلامي در جهان باشند.

فريدون همتي افزود: ااستان قزوين در تمام دوره‌هاي زماني داراي خوشنويسان بزرگ و صاحب‌نام بوده که از خوشنويسان بزرگ معاصر مي‌توان ابوالحسن محصص‌مستشاري را نام برد که خوشنويسي استان قزوين به دست او زنده شد و هم‌اکنون اين استان شاهد خوشنويسان به نام است.

وي تصريح کرد: با توجه به اينکه خوشنويسان بزرگ و مطرح بين‌المللي در استان قزوين موجب افتخار جامعه هنري هستند و در همين راستا اين استان به عنوان قطب بزرگ خوشنويسي و پايتخت خوشنويسي ايران معرفي شده است.

اين مسوول خاطرنشان کرد: آيين چهارمين دوسالانه بين‌المللي خوشنويسي ايران در استان قزوين موجب شناساندن اين استان به عنوان مهد خوشنويسي به دنيا مي‌شود.

استاندار قزوين افزود: انتخاب شدن استان قزوين به عنوان پايتخت خونسويسي ايران نشان‌دهنده تلاش و همت هنرمندان در زمينه خوشنويسي در قالب خط نستعليق، خط نستعليق شکسته و نثر و ثلث است که در همين راستا بايد به جشنواره بين‌المللي خوشنويسي در اين استان توجه و ارزش ويژه‌اي داشت.

همتي با اشاره به اينکه پايه و اساس هرجامعه‌اي فرهنگ است، افزود: اگر فرهنگ پويا، دقيق و متناسب با ارزش‌هاي جامعه تنظيم شود مي‌توان همه امور جامعه را در يک مسير پويا و بالنده قرار داد و موجب رشد جامعه شد.

انتقال ارزش‌هاي ديني از راه هنر و فرهنگ مي‌تواند مخاطبان زيادي را تحت تاثير قرار دهد

اميرخاني،پدر خوشنويسي ايران در قزوين نيز در اين آيين گفت: خاصيت‌هايي در آثار هنري وجود دارد که موجب مي‌شود به خاطر زيبايي و کمال آن مخاطب مجذوب فرهنگ و هنر شود و بتواند تاثيرگذاري مورد نظر را در مخاطب داشته باشد، لذا بايد نهايت بهره برداري صحيح را از اين ظرفيت عظيم داشت.

غلامحسين اميرخاني افزود: ذوق بي‌نظير ايراني در طول تاريخ در هر زمينه‌اي توانسته دستاوردهاي جديدي را به وجود بياورد و بايد از اين ذوق هنري در برنامه‌هاي مختلف استفاده شود.

آثار خوشنويسي ايران به شهرداران کشورهاي جاده ابريشم معرفي مي‌شود

اسکندري‌نژاد،مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين نيز در اين آيين گفت: چهارمين دوسالانه خوشنويسي هم‌زمان با اجلاس شهرداران جاده ابريشم برگزار مي‌شود که اداره ارشاد سعي کرده هنر خوشنويسي را در قابل چنين برنامه‌هايي به نمايندگان کشورهاي مختلف معرفي کند.

اکبر اسکندر نژاد هدف از برگزاري چهارمين دوسالانه بين المللي خوشنويسي ايران را شناساندن اين هنر به مردم ذکر کرد و افزود: اين آيين ششم تا بيست و پنجم شهريور ماه از ساعت 9 تا 11 صبح و 17 تا 23 شب در سراي تاريخي سعدالسلطنه برپا مي باشد.

وي بيان کرد: درصدد هستيم تا همزمان با نکوداشت روز قزوين و برگزاري اجلاس بين المللي جاده ابريشم اين هنر برجسته را در پايتخت خوشنويسي ايران در معرض ديد ميهمانان داخلي و خارجي قرار خواهيم داد.

دبير چهارمين دوسالانه خوشنويسي ايران ضمن گراميداشت ياد و خاطره مرحوم استاد ابوالحسن محصص مستشاري از خوش نويسان بنام قزوين و کشور، افزود: قزوين در تمامي دوره ها داراي خوشنويساني صاحب نام و چيره دست بوده و چنين پيشينه اي، اين استان را به قطب و پايتخت خوشنويسي ايران تبديل کرده است.

اسکندرنژاد اضافه کرد:668 اثر به دبيرخانه چهارمين دوسالانه خوشنويسي در رشته هاي نستعليق، شکسته نستعليق، نسخ و ثلث در ارسال شده است که با حساب آثار نفيس هنرمندان پيشکسوت و شاخص و داوري آنها اين تعداد به 432 اثر رسيد که در نوع خود از لحاظ کمي و کيفي کم نظير است.

وي افزود: از ميان آثار رسيده به دبيرخانه، 247 اثر در بخش نستعليق مربوط به 178 هنرمند است.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين با اشاره به راه يابي 115 اثر در بخش شکسته نستعليق و 53 اثر در بخش نسخ و ثلث به چهارمين دوره دو سالانه خوشنويسي، اظهار کرد: در مجموع نيز آثار 68 هنرمند به مرحله پاياني راه يافته است.

آئين معرفي برگزيدگان و اهداي جوايز و تجليل از هنرمندان چهارمين دوسالانه خوشنويسي ايران در قزوين 25 شهريور ماه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار خواهد شد.

 

تصاویر مرتبط