یکشنبه ۱۳۹۶/۰۶/۱۲

داودي، رئيس شوراي اسلامي شهر قزوين:

براي حفظ و احياء باغستان سنتي قزوين بايد تلاش شود

حکمت‌اله داودي، رئيس شوراي اسلامي شهر قزوين گفت: براي حفظ و احياء باغستان سنتي قزوين بايد تلاش شود.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ داودي در دومين جشنواره پسته که در باغستان سنتي به مناسبت نکوداشت روز قزوين با حضور استاندار قزوين، اعضاي شوراي شهر، سرپرست شهرداري قزوين و ساير مسوولان استاني و شهري برگزار شد، افزود: در جلساتي با استاندار قزوين بايد مشکلات باغستان سنتي مورد بررسي قرار گيرد.

وي بيان کرد: اکنون 2هزار و 600هکتار از باغستان سنتي قزوين فعال، 500هکتار نابود و 500هکتار در حال نابودي است.

داودي افزود: باغستان سنتي قزوين اهميت ويژه‌اي دارد اما متاسفانه در سال‌هاي گذشته به آن توجه نشده تا اينکه در سال 90 با تاسيس سازمان باغستان سنتي قزوين به طور جدي به مشکلات اين باغستان رسيدگي شده است.

وي بيان کرد: در گذشته باغستان در 2 نوبت آب مي‌خورد اما اکنون با مشکلات کمبود آب مواجه هستيم که سازمان باغستان سنتي قزوين اقداماتي در اين زمينه انجام داده است.

رئيس شوراي اسلامي شهر قزوين با بيان اينکه اکنون نياز است به موضوع دسترسي راه رسيدگي شود، گفت: بايد مسير خاکي در عرض 3 متر براي دسترسي به باغات ايجاد شود.

داودي با بيان اينکه بايد توجه ويژه به امنيت باغستان کرد، گفت: بايد در باغ‌ها فضاي ايجاد شود که باغداران زماني که با خانواده‌ها مراجعه مي‌کنند از امکانات رفاهي استفاده کنند.

راه دسترسي در باغستان از موضوعات مهمي است که بايد به آن توجه شود

حميد رحماني، مديرعامل سازمان باغستان هاي سنتي شهرداري قزوين نيز در ادامه گفت: راه دسترسي در باغستان از موضوعات مهمي است که بايد به آن توجه شود.

وي بيان کرد: امنيت و آب از موضوعات ديگر مهمي است که بايد به آن توجه شود.

رحماني افزود: نزديک 30سال است که به دليل برداشت‌هاي بي‌رويه جاده دسترسي اين باغستان از بين رفته است و اکنون در حال پيگيري هستيم تا مسير دسترسي خاکي ايجاد شود که تاکنون 2کيلومتر ايجاد شده است.

باغستان سنتي قزوين داراي هويت ارزشمندي است

اخوي‌زادگان، عضو هيئت رئيسه سازمان باغستان‌هاي سنتي قزوين و مشاور سازمان باغستان‌هاي سنتي قزوين نيز در اين جشنواره گفت: باغستان سنتي قزوين داراي هويت ارزشمند و از قدمت هزارساله برخوردار است.

وي افزود: قبل از سال 1300، 12 راه از اين باغستان به 12 دروازه قزوين راه داشت اما اکنون اين باغستان در زمينه دسترسي راه با مشکل مواجه است.

اخوي‌زادگان بيان کرد: 24 سال براي ايجاد راه دسترسي اين باغستان مکاتبه شد که به نتيجه نرسيديم اما در 4سال اخير سازمان باغستان هاي سنتي شهرداري قزوين به بازسازي و بسترسازي راه و رودخانه اقداماتي انجام داده است.

وي بيان کرد: اگر سازمان باغستان سنتي شهرداري قزوين در 20 سال پيش تاسيس مي شد اکنون شاهد اين همه تخريب باغستان نبوديم.

وي خواستگار ايجاد امکانات رفاهي در باغستان سنتي شد و گفت: بايد امکانات و انگيزه باغداران براي حفظ و احيا باغستان سنتي قزوين بيشتر شود.

 

پايان پيام

تصاویر مرتبط