پنجشنبه ۱۳۹۲/۰۶/۰۷

نصرتي، شهردار قزوين:

قزوين با تاريخ پرافتخار ميزبان اجلاس جهاني شهر اسلامي خواهد بود

انتخاب شهر قزوين براي ميزباني نخستين اجلاس جهاني شهر اسلامي براساس تاريخ پرافتخار و حضور چهره‌هاي ماندگار در شهر قزوين بوده است.

 

شهردار قزوين گفت: انتخاب شهر قزوين براي ميزباني نخستين اجلاس جهاني شهر اسلامي براساس تاريخ پرافتخار و حضور چهره‌هاي ماندگار در شهر قزوين بوده است چراکه از نگاه علماي بزرگ سني و شيعه شهر قزوين يک آدرس جهاني و داراي سبک معماري خاص مي‌باشد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ مسعود نصرتي که در برنامه تلويزيوني پيام شهر سخن مي‌گفت، افزود: شهر قزوين يکي از شهرهاي تاريخي و فرهنگي است که بايد جايگاه تاريخي و فرهنگي شهر قزوين را در سطح جهان معرفي کنيم چراکه به نظر بنده شهر قزوين بهترين شهر در جهان است.
ثبت ملي روز قزوين
نصرتي با اشاره به دلايل انتخاب روز قزوين و ثبت ملي اين روز گفت: با توجه به اينکه نقطه اوج يک شهر، پايتخت شدن آن است، 17 ربيع الاول روزي است که قزوين به عنوان پايتخت شيعه در دولت صفوي معرفي شد و با محاسبه و تبديل تاريخ قمري به شمسي، روز نهم شهريور ماه سالروز پايتخت شدن قزوين در دولت صفوي به عنوان روز قزوين انتخاب شد كه به منظور بزرگداشت اين روز به مدت يک هفته برنامه‌هاي مختلفي در شهر قزوين اجرا خواهد شد.
وي با اشاره به برگزاري نخستين اجلاس جهاني شهر اسلامي بيان کرد: 6 ماه پيش برگزاري اين اجلاس به ايران پيشنهاد شد و شهر قزوين نيز براي ميزباني اين اجلاس اعلام آمادگي کرد و در ايتدا اين اقدام براي شهر قزوين يک بلندپروازي بود که بتواند ميزبان اين اجلاس باشد.
قزوين ميزبان 27 کشوراسلامي
نصرتي ادامه داد: با درخواست ميزباني شهر قزوين موافقت شد و با حمايت نماينده ولي فقيه در استان، استانداري و ساير دستگاه هاي اجرايي توانستيم مقدمات برگزاري اين اجلاس را فراهم کنيم و در روز 9 شهريور قزوين ميزبان 27 کشور اسلامي خواهد بود.
شهردار قزوين افزود: اصلي‌ترين موضوعي که باعث شد برگزاري اين اجلاس جهاني در دستور کار اسکان بشر ملل متحد قرار گيرد احترام به مالکيت سکونت و حقوق شهروندي از ديدگاه اسلام بود.
اين مقام مسوول اضافه کرد: در حال حاضر وجود معيارها و سبک‌هاي اروپايي، آمريکايي و آسياي مترقي در معماري و شهرسازي روز افزون شده است و شهرهاي کشورهاي اسلامي ديگر رنگ و بوي از معيارهاي اصيل اسلامي ندارند.
شهردار قزوين گفت: شهرداري قزوين با همراهي و مشارکت سازمان اسکان بشر برنامه ملل متحدد نخستين اجلاس جهاني شهر اسلامي را با هدف پرداختن به معيارهاي شهر اسلامي برگزار مي‌کند.
نصرتي افزود: البته تاکنون همايش‌هاي فراواني براي تبيين شاخصه‌هاي شهر اسلامي در کشور برگزار شده ولي به طور کامل اجرايي نشده است.
حضور دانشمندان علوم ديني و علوم شهري کشورهاي اسلامي
وي بيان کرد: در اين اجلاس براي حل اين مشکل دانشمندان علوم ديني و علوم شهري در کنار هم براي نظريه پردازي دور هم جمع خواهند شد و به همراه دستگاه‌هاي اجرايي مانند شهرداري‌ها يک سندي تهيه شود تا اين مشکل برطرف شود.
شهردار قزوين افزود: در اين اجلاس 27کشور اسلامي و 10شهردار پايتخت کشورهاي اسلامي حضور خواهند داشت و از مقامات کشوري آيت اله مهدوي کني رئيس مجلس خبرگان رهبري، ولايتي رئيس مجمع جهاني شهر اسلامي، رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي و حجت الاسلام ابوترابي نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي و وزير راه و شهرسازي، امورخارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامي و ساير مسوولان کشوري حضور خواهند داشت.
وي تصريح کرد: يکي از دلايلي که باعث شد شهر قزوين به عنوان ميزبان اجلاس انتخاب شود اين بود که مدعي بوديم قزوين از نگاه علماي بزرگ سني و شيعه يک آدرس جهاني است و قزوين داراي سبک معماري خاص مي‌باشد و با اين ادعا قزوين به ميزباني انتخاب شد و اين دو موضوع جايگاه تاريخي قزوين و حضور چهره‌هاي ماندگار در شهر قزوين را نشان مي‌دهد.
نصرتي به برگزاري دومين همايش تجليل از چهره‌هاي ماندگار و نخبگان اشاره و بيان کرد: در سال گذشته از 25 نفر از گروه‌هاي مختلف تجليل شد و دستاورد خوبي براي معرفي شهر قزوين داشت و امسال از 19 چهره ديگر از 9 گروه تجليل خواهد شد.
حضور فرزندان شهداي هسته‌اي در جشنواره اسباب‌بازي
اين مقام مسوول به جشنواره بازي و اسباب بازي اشاره و بيان کرد: در سال اول 135هزارنفر و در سال دوم 150هزار نفر طبق فروش بليط از اين جشنواره بازديد کردند و اين استقبال شهروندان باعث شد در برگزاري اين جشنواره با جديت بيشتري وارد شويم.
وي گفت: جشنواره بازي و اسباب بازي با همکاري کانون پرورش فکري کودک در سراي سعدالسلطنه برگزار خواهد شد و اين جشنواره با حضور فرزندان شهداي هسته‌اي آغاز به کار خواهد کرد.
اين مقام مسوول بيان کرد: در 16شهريور مسابقات بين‌المللي تريال برگزار خواهد شد و در اين روز  18 سفير به همراه خانواده از شهر قزوين بازديد خواهند کرد.
افتتاح تقاطع غيرهمسطح کابلي امام علي(ع)در پايان شهريور92      
وي در ادامه به افتتاح پروژه‌هاي شاخص شهر قزوين اشاره و بيان کرد: در پايان شهريور92 تقاطع غيرهمسطح کابلي امام علي(ع) با هدف کاهش بار ترافيکي و اتصال شمال به جنوب شهر افتتاح خواهد شد.
افتتاح تقاطع غيرهمسطح شهيدرجايي در اواسط مهر92
نصرتي بيان کرد: تقاطع غيرهمسطح شهيدرجايي نيز در اواسط مهرماه سال جاري به بهره‌برداري خواهد رسيد که اين تقاطع غيرهمسطح به صورت 5 راهه و در 2 طبقه درحال احداث است.
پايان پيام
  

 

تصاویر مرتبط