شنبه ۱۳۹۲/۰۶/۰۹

ابوترابي، نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي:

بايد از انديشه، علم و اخلاق در توسعه شهرسازي اسلامي بهره گرفت

بايد از معماري، انديشه، علم و اخلاق اسلامي در توسعه شهرسازي اسلامي بهره گرفت تا در آينده شهرها را براساس اين معيار تأسيس کنيم.

نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: ما بايد از انديشه، علم و اخلاق اسلامي در توسعه شهرسازي بهره بگيريم تا معماري اسلامي در شهرها توسعه يابد.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ سيدمحمدحسن ابوترابي در نخستين اجلاس جهاني شهر اسلامي که در شبستان امام علي(ع) مسجدالنبي  در حال برگزاري است، افزود:  ما بايد از معماري اسلامي و از انديشه، علم و اخلاق اسلامي در توسعه شهرسازي اسلامي بهره بگيريم تا در آينده شهرها را براساس اين معيار تأسيس کنيم تا شاهد معماري اسلامي در شهرها به ويژه قزوين باشيم.
وي با بيان اينکه قزوين مهم‌ترين شهر حوزه جغرافيايي اطراف درياي شمال در گذشته بوده است، بيان کرد: در اطراف اين دريا شهري بزرگ‌تر و آبادتر از قزوين نبوده است و به همين دليل در  بسياري از نقشه‌هاي عربي و بين‌المللي آن را درياي قزوين مي‌خواندند.
اين مسوول افزود: قزوين بيش از هزاران سال سابقه تاريخي دارد و با باغستان‌هاي آباد و پرثمر محاصره شده اما به علت عدم مديريت صحيح و دوري از دانش و علم آسيب ديده است به طوري که اکنون در هنگام بروز حوادث نمي‌توانيم آن را حفظ کنيم.
نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: در گذشته با يک مديريت صحيح در جويبارها، سيل را در شهرها به سوي باغ‌ها هدايت مي‌کردند بدون اينکه کوچک‌ترين آسيبي به شهر بزند.
ابوترابي ادامه داد: ولي متأسفانه اکنون اين سيل‌ها در شهرها ويرانگر شده و نمي‌توان آن را کنترل کرد که بايد در اين راستا با به کارگيري يک مديريت درست آن را مهار کرد.
اين مقام مسوول با بيان اينکه با فضاي سبز و محيط زيست زيبا مي‌توان تعذيه بشر را از آنجا فراهم کرد، گفت: اين فضاها در گذشته تأمين غذاي مردم را فراهم مي‌کردند و اکنون نيز بايد با ايجاد يک شهر اسلامي فضاي سبزي را در آن ايجاد کرد تا غذاي بيشتر آحاد جامعه تأمين شود.
نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي تفکر ديني را از محورهاي ايجاد نماد شهر اسلامي عنوان و بيان کرد: بايد مردم اين شهرها اين تفکر را داشته باشند تا با شکرگزاري از نعمت‌هاي خداوند بتوانند با افزايش فضاي سبز، غذاي سالم بيشتر براي مردم آن ديار فراهم کنند.
وي عنوان کرد: مردم اين شهرها با داشتن اين ويژگي‌ها مي‌توانند شهرشان را آباد کنند.
اين مقام مسوول يادآور شد: شهري که خداوند آن را طيبه مي‌نامد پروردگار در آن حضور يافته و آن را رهبري و هدايت مي‌کند و اگر شهري از رحمت، انديشه و عقل دور شود در درجه نخست آباداني و سرسبزي و باغ‌هاي آن از بين مي‌رود.
ابوترابي با اشاره به اينکه ايراني که در گذشته تهي از علم و دانش بود اکنون در مسير علمي گام‌هاي بلندي برداشته است، ابراز کرد: متأسفانه محيط زيست اين کشور به دليل عدم به کارگيري روش‌هاي علمي در حال تخريب است که بايد سريع‌تر اين مشکل را برطرف کرد.
وي گفت: امروزه در کل دنيا عنصري بهتر است که در بازار موفق باشد نه در توليد و بنابراين بازار قزوين از مهم‌ترين و باشکوه‌ترين بازارهاي ايران است و اگر بخواهيم جايگاه بازار قزوين را بشناسيم بايد به عظمت مسجد‌النبي اين شهر نگاه کرد که اين نشان‌دهنده ارتباط معنادار مردم با دين بوده است؛ اگرچه امروز اين مسئله کم‌تر مشاهده نمي‌شود.
نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: به گذشته شهرها نگاه مي‌کنيم، مي‌بينيم بازار در کنار مساجد بنا شده که اين بيانگر پيوند دنيا و آخرت و بازار و اقتصاد با بندگي و عبوديت است.
اين مقام مسوول با اشاره به اينکه کاروان‌سراهاي موجود در قزوين نشانگر تخليه کالاها است، اضافه کرد: وجود اين کاروان‌سراهاي کم‌نظير نشانگر قدرت اقتصادي بازار قزوين در سده‌هاي گذشته است.
وي با بيان اينکه خيابان سپه نخستين خيابان ايران از نظر علمي بسيار عالمانه است، اذعان داشت: دانشمندان ديني با مشاهده اين خيابان کوچک‌ترين نقصي به آن نمي‌توانند، بگيرند.
ابوترابي اضافه کرد: اما اين مسئله در کشور و قزوين در نظر گرفته نمي‌شود مانند خيابان امام خميني(ره) که فاقد پياده‌رو مناسب است که اين مشکل بزرگي بوده و بايد استفاده از تجارب معماري گذشته بهره گرفت تا دچار اين مشکلات نشويم.
نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: ما بايد از معماري اسلامي و از انديشه علم و اخلاق اسلامي در توسعه شهرسازي اسلامي بهره بگيريم تا در آينده شهرها را براساس اين معيار تأسيس کنيم تا شاهد معماري اسلامي در شهرها به ويژه قزوين باشيم.

پايان پيام 

تصاویر مرتبط