شنبه ۱۳۹۲/۰۶/۰۹

رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام:

احياي تمدن اسلامي بدون توجه به شهرهاي اسلامي به نتيجه نخواهد رسيد

احياي تمدن اسلامي بدون بازيابي و توجه به شهرهاي اسلامي به نتيجه نخواهد رسيد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: احياي تمدن اسلامي بدون بازيابي و توجه به شهرهاي اسلامي به نتيجه نخواهد رسيد.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛محسن رضايي در نخستين اجلاس جهاني شهر اسلامي که در شهر قزوين در حال برگزاري است، افزود: احياي تمدن اسلامي در شهرها با توجه به شهرهاي اسلامي تحقق مي‌يابد و احياي اين تمدن بدون بازيابي شهر اسلامي به نتيجه نمي‌رسد.

وي با بيان اينکه نزديک به 30 سال است که جنبش و تحرکي در جهان اسلامي ايجاد شده، اظهار کرد: اين تحرک در بعد سياسي نسبت به ابعاد فرهنگي و تمدني بيشتر ديده مي‌شود.

رضايي با اشاره به اينکه بعد سياسي بيداري اسلامي از ايران شروع شده و بعد به لبنان و فلسطين و جهان عرب و اکنون در همه جهان اسلام گسترش يافته است، بيان کرد: جنبش‌هاي سياسي که اکنون در اين کشورها به وجود آمده، دنياي استکبار غرب نمي‌تواند اين جنبش ها را با بمباران و کشتارهاي ناجوانمردانه خاموش کند.

اين مسئول اضافه کرد: دنياي استکبار غربي با انجام تعامل و راه منطقي و يک گفتگو بهتر مي‌تواند به نتيجه برسد و اين اقدامات جنايت بار نمي‌تواند ظهور تمدن اسلامي را که در اين کشورها به وجود آمده را از بين ببرد.

وي بيان کرد: شکوفايي تمدن اسلامي از سرچشمه بيداري اسلامي به وجود مي‌آيد و توجه روشنفکران و علما و انديشمندان به شهر اسلامي نفطه عزيمت به تمدن اسلام است.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه فروپاشي تمدن اسلامي در شهرهاي قديمي چون قزوين اتفاق افتاده است، بيان کرد: ورود تمدن غرب به ممالک اسلامي بزرگترين فاجعه بود که اين تمدن متاسفانه هيچ مناسبتي با اسلام، فرهنگ بومي و مناطق نداشت.

وي با بيان اينکه وارد هر شهر اسلامي مي‌شديم  کانون آن شهر مسجد جامع و بازار بوده است ، بيان کرد: در بازار کالاهاي لوکس با تنوع و انواع مختلف ديده و به مردم عرضه مي‌شد.

اين مسئول اضافه کرد: بعد از کسبه بازار و مسجد سراغ محلات مي‌رويم هر محله، خانواده، شهر و کشور با قوميت ملي و مذهبي و هويت اسلامي شناخته شده بود و مردم آن را با اين هويت مي‌شناختند.

 

وي با اشاره به اينکه در معماري‌هاي شهر اسلامي که برگرفته از غرب است نماد خشونت است، بيان کرد: اين خشنوت جاي نداي الله اکبر، نماز شب و روح شهدا را در شهرها گرفته و خشنوت را در اين شهرها بيشتر نشان مي‌دهد.

وي با اشاره به اينکه علوم جديد و صنعت وارد زندگي شده است، بيان کرد: امروز بايد با بکارگيري اين علوم ، شهر مدرني را طراحي کرد که در آن قواعد اسلامي لحاظ شود.

دبير مجمع تشخيص نظام ادامه داد: نبايد به شهرها يک نگاه مهندسي ديده شود بلکه بايد با يک نگاه خانواده و انسان جامع نگاه کرد و همچنين شهرهاي اسلامي بايد يک شهر توحيدي و ابراهيمي باشند تا آن موقع بتوان انسان عظمت خود را ببيند.

رضايي يادآور شد: ما در کشورهاي اسلامي به ابعاد فردي و سياسي توجه کرديم ولي به بعد اسلام اجتماعي توجه نکرديم.

وي با اشاره به روايتي از پيامبر اکرم (ص) گفت: اين پيامبر بزرگوار در سخنانش به مراعات همسايه بسيار توصيه مي‌کرد به طوري که گمان مي‌گردند همسايه از خانواده ارث مي‌برد.

رضايي بيان کرد: در کرج و قزوين نبايد يکسان سازي در معماري شهرها صورت گيرد چرا که تحقق اين امر موجب نابودي هويت شهرها است.

وي با بيان اينکه کدام دو انسان مثل هم هستند که شهر ها مانند يکديگر باشند، بيان کرد: در هر شهر اسلامي يک قواعد و وهويت اسلامي دارد و سليقه‌ها و زواياي آن بايد براساس آن شکل گيرد.

اين مسئول با بيان اينکه مسئله دوم خانواده محوري است، ابراز داشت: اين محور بايد در محوريت اصلي شهرسازي قرار گيرد.

رضايي عنوان کرد: مردم ياوري و اصناف محوري ديگري است که بايد در شهرسازي توجه شود که با تحقق اين امر همه موضوع‌ها از جمله امر به معروف و نهي از منکر به دست مردم انجام مي‌شود و آنان در اين شهرها همه امور را به عهده مي گيرند.

رضايي يکپارچه سازي را از ديگر محورهاي ايجاد شهر اسلامي نام برد و افزود: هر کوچه، محله و مسجد بايد بيانگر هويت آن شهر باشد و نبايد اين مکانها در شهرهاي مختلف يکسان باشند.

وي با بيان اينکه مسجد، محله، مدرسه و حکومت بايد با يکديگر تعامل داشته باتشند، بيان کرد: با تعامل اين نهادها مي‌توان به درستي شهرسازي را در شهرها احيا کرد.

 

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط