یکشنبه ۱۳۹۲/۰۶/۱۰

دبيرکل مجمع جهاني شهر اسلامي:

12 مقاله علمي در اجلاس جهاني شهر اسلامي ارائه مي شود

در دومين روز اجلاس جهاني شهر اسلامي 12 مقاله با موضوعات انسان در شهر اسلامي، فرهنگ شهرنشيني و شهروندي ارائه مي شود.

دبيرکل مجمع جهاني شهر اسلامي گفت: در دومين روز اجلاس جهاني شهر اسلامي 12 مقاله با موضوعات انسان در شهر اسلامي، فرهنگ شهرنشيني و شهروندي ارائه مي شود.

 

سجاد محمد يارزاده ظهر يکشنبه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: در دومين روز اجلاس جهاني شهر اسلامي بخش اول اختصاص دارد به مقالات تخصصي که در حوزه علوم ديني و علوم شهري ارائه خواهد شد.

وي افزود: در اين بخش 12 مقاله ارائه خواهد شد که مفاهيمي در خصوص انسان در شهر، جامعه و اجتماعيت در شهر، هويت در شهر اسلامي و آرمان شهر اسلامي، فرهنگ شهرنشيني و شهروندي از جمله مباحثي است که بصورت مقاله ارائه خواهد شد.
  

محمديارزاده تصريح کرد: در بخش ديگر از تمام متخصصان حوزه علوم ديني و علوم و مديريت شهري دعوت کرده ايم که در خصوص معيارهاي سکونت در شهر اسلامي بيانيه را تدوين کنيم.

اين مسئول يادآورشد: اين پيش نويس دستورالعملي خواهد بود تا بتوانيم براساس آن در بدنه اجرايي امکاني ايجاد شود تا با اين اصول و موازين بتوانند يک فرآيند و تحولي در ساخت و ساز در کشور صورت گيرد با اين حرکت بتوان تلنگري به مديران شهري زد که به خود آيند.

دبيرکل مجمع جهاني شهر اسلامي گفت: در خصوص فروش تراکم و ماديات شهري بايد مديران شهري به معنويت شهر نيز توجه بيشتري کنند زيرا نياز جامعه کنوني است.
  

وي افزود: روح اجتماعي و روح سرمايه اجتماعي در شهرهاي ما فراموش شده و کيفيت در شهرها فداي ماديات و عوامل اجرايي در شهر شده  که اميدواريم با اين حرکت تحولي در فرآيند ساخت و ساز در کشور صورت گيرد.

اين مسئول يادآورشد: تدوين منشور سکونت در اسلام چهار ماه به طول انجاميده و با دعوت از کارشناسان دانشگاههاي اسلامي در اين پژوهش کمک هاي زيادي دريافت کرده ايم که در اين راستا چهار دانشگاه از داخل کشور و 18 دانشگاه از کشورهاي مختلف اسلامي دعوت شده اند تا در تدوين اين منشور به ما کمک کنند.
  
محمد يارزاده بيان کرد: محورهاي منشور در خصوص انسان در شهر اسلامي و محيط زيست در شهر اسلامي، مفهوم توسعه پايدار در شهر اسلامي، جامعه فرهنگ و اجتماعيت و مفهوم آرمان شهر اسلامي که دغدغه همه مديران است و نيز معنويت در شهر اسلامي و مدينه فاضله مطرح است ديگر پايه آرماني هدف نيست آنچه مهم است اينکه در شهر اسلامي دنبال چه آرمانهايي هستيم.

وي افزود: معنويت در شهر اسلامي حول 14 محور در اين بيانيه پيش بيني شده که اسراف در شهر اسلامي، مفهوم انرژي در جامعه اسلامي، فرهنگ مصرف و مصرف گرايي و معنويت در شهر اسلامي مورد توجه جدي قرار گرفته است.

 

  

محمد يارزاده در خصوص تعداد ميهمانان شرکت کننده در اين اجلاس گفت: 27 ميهمان خارجي در اين اجلاس شرکت کرده اند که از 17 کشور اسلامي در برنامه ها شرکت داشته اند که فرستاده ويژه سازمان ملل از جمله آنهاست و مسئولين بخش پژوهش سازمان ملل نيز کمک کردند که اين حرکت در بدنه پژوهشي سازمان اسکان بشر انتقال داده شود.

اين مسئول تصريح کرد: هميشه به دنبال اين دستورالعمل ها هستيم تا بتوانيم مفاد آن را اجرايي کنيم که اين يکي از دستورالعمل هاست که مي تواند در اجرايي کردن فرآيند شهروندي به ما کمک کند.

تصاویر مرتبط