یکشنبه ۱۳۹۳/۰۶/۰۹

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:

جايگاه پايتخت خوشنويسي قزوين بايد در کشور تثبيت شود

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نامگذاري قزوين به عنوان پايتخت خوشنويسي کشور را ازاقدامات مثبت اين شهر دانست و گفت: نامگذاري اين شهر به عنوان پايتخت خوشنويسي ايران يکي از اقدامات صحيحي است که اميدواريم رسميت قانوني پيدا کند.

استان قزوين از گذشتههاي دور مهد پرورش هنرمندان بزرگي بوده است که در طول تاريخ با سبکهاي مختلف هنر خوشنويسي اين هنر اصيل ايراني و اسلامي را پروراندهاند و امروز وجود هنرمنداني چون عيسي رنگنگار، مالک ديلمي، ميرعماد حسني، عبدالمجيد درويش طالقاني، ملک محمد قزويني، عمادالکتاب، غلامحسين اميرخاني، احمد احسايي و ابوالحسن محصص مستشاري در تاريخ اين سرزمين کفايت ميکند تا قزوين اين شهر مينودري به عنوان پايتخت خوشنويسي کشور معرفي شود.
حال برگزاري سومين دوسالانه خوشنويسي يکي از بزرگترين رخدادهاي فرهنگي کشور محسوب ميشود که با تلاش انجمن خوشنويسان قزوين براي سومين دوره متوالي به ميزباني استان قزوين برگزار شده است.
در سومين دوسالانه خوشنويسي ايران، سيد عباس صالحي معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزاري جشنواره خوشنويسي در قزوين را يکي از برنامههاي به ياد ماندني توصيف کرد و افزود: هنر خوشنويسي يکي از نمادهاي مشخص اين شهر است که در اين نمايشگاه به زيبايي قابل مشاهده ميباشد.
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اذعان کرد: سابقه خوشنويسي در قزوين يک سابقه ممتاز و تاريخي است که در جهان اسلام نماد ارزشمندي است و هنرمندان اين رشته که مکتب خط قزوين را ميشناسند از اين هنر به عنوان تاريخ برجسته و زرين اين خطه ياد ميکنند.
وي نامگذاري قزوين به عنوان پايتخت خوشنويسي کشور را ازاقدامات به جاي اين شهر دانست و گفت: نامگذاري اين شهر به عنوان پايتخت خوشنويسي ايران يکي از اقدامات صحيحي است که اميدواريم رسميت قانوني پيدا کند.
صالحي افزود: خط، از اجزاء هويت تمدني هر ملت است و در فضاي ايران اسلامي اگر مسير تکاملي خود را طي کند ميتواند در تثبيت اين هويت ملي موثر باشد.
اين مسئول در خصوص مميزي کتاب هم گفت: مميزي کتاب با نگاه ضوابط نشر که توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تعيين شده، اجراء ميشود و ما بايد از سليقه اي عمل کردن در مميزي کتاب به سمت نظارت قانوني حرکت کنيم تا بتوانيم هم حقوق مولفان را حفظ کنيم و هم جايگاه اجتماعي ناشران و مولفان را تقويت نماييم.
در ادامه اين مراسم مهدي احمدي مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين گفت: تقارن دهه کرامت با هفته رضوي و ميلاد حضرت معصومه (ع) موجب شد جشنوارههاي هنري و ديني ارشمندي در استان گشايش يابد و اين رويدادها به تقويت جايگاه معنوي و هنري استان کمک موثري ميکند.
وي افزود: مهمترين هدف ما از برگزاري جشنواره رضوي توسعه و گسترش فعاليتهاي فرهنگي و مذهبي و نشر سيره ائمه و امام رضا (ع) است که در کنار آن از هنرمندان اين عرصه نيز تقدير ميکنيم.
احمدي بيان کرد: جشنواره ادبيات نمايشنامه نويسي رضوي پذيراي آثار ارزشمندي از هنرمندان در موضوعات معارف رضوي، آداب زيارت، مناظرات حضرت، توسل به امام، مجاهدت، زندگي و شهادت امام رضا(ع) بود.
در پايان اين مراسم از نماهنگ آفتاب و معرفت که به سفارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين در وصف حضرت امام رضا(ع) توليد شده است نيز رونمايي شد.
 

تصاویر مرتبط