دوشنبه ۱۳۹۴/۰۶/۰۹

نصرتي، شهردار قزوين:

نشست مجمع شهرداران آسيايي(AMF) در قزوين فرصتي کم‌نظير است

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: پنجمين نشست هيات اجرايي مجمع شهرداران آسيايي(AMF) فرصتي کم نظير براي ارتباطات و همکاري مؤثر در راستاي تبادل تجربيات و همکاري‌هاي مشترک است که مي‌تواند در زمينه ثبات و شکوفايي اقتصاد جهاني نقش مؤثري داشته باشد.

 

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ نصرتي در پنجمين نشست هيات اجرايي مجمع شهرداران آسيايي(AMF) که با حضور مسوولان کشوري، استاني و شهري و تعدادي از شهرداران شهرهاي آسيايي و با محوريت موضوع حمل و نقل و ترافيک، فرهنگ، اقتصاد و گردشگري شهرهاي آسيايي در سالن اجتماعات باغستان به ميزباني شهرداري قزوين برگزار شد، با خوش آمدگويي به ميهمانان، شهرداران، مديران ملي و استاني، متخصصين و کارشناسان به شهر تاريخي و فرهنگي هاي متحد و دولت هاي محلي غرب آسيا و خاورميانه افزود: حضور ميهمانان، موجب افتخار و در عين حال فرصت خوشايندي براي شهر قزوين است.
شروع همکاري‌هاي متقابل در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي و فرهنگي
وي بيان کرد: از همه شهرهاي دوست که دعوت مشترک شهرهاي تهران و قزوين به عنوان پايتخت هاي قديم و جديد را در چهارمين اجلاس پاسخ گفته‌اند و براي شروع همکاري‌هاي متقابل در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي و فرهنگي به ايران آمده‌اند تشکر مي‌کنم.
نصرتي گفت: اميدوارم از اين فرصت براي تقويت دوستي خود با ساير شهرهاي آسيايي و ديگر شهرهاي جهان استفاده کنيم.
شهردار قزوين ادامه داد: همانطور که مي‌دانيم پديده جهاني شدن باعث به وجود آمدن فرصت‌ها و چالش‌هاي فرامرزي و به تبع آن پيدايش مفهوم حکمراني جهاني شده که اين امر خود ظهور بازيگران، سعي مي‌کنند با اتحاد مديريت و پارلمان شهرها بهره‌گيري از ديپلماسي شهري به عنوان ابراز و سازمان‌هاي بين المللي به عنوان محيط تعاملات بين المللي، ميزان مشارکت و همکاري‌هاي بين المللي خود را در موضوعات جهاني بالا ببرند تا از اين طريق بتوانند موقعيت برتري را در سياست گذاري جهاني کسب کنند.
ارتقاي موقعيت شهرهاي آسيايي در حکمراني جهاني
اين مقام مسوول گفت: بنابراين ديپلماسي شهري و حضور فعال در سازمان‌هاي بين المللي به خصوص مجمع شهرداران آسيايي به عنوان يک مولفه تاثيرگذار مي‌تواند در ارتقاي موقعيت شهرهاي آسيايي در حکمراني جهاني تاثير به سزايي داشته باشد و باعث مشارکت و همکاري همه جانبه و رضايت مندي شهروندان شود.
نصرتي اضافه کرد: در اين ميان قزوين با بيش از 9 هزار سال پيشينه يکجا نشيني و بيش از 1700سال سابق شهر نشيني است که هنوز به عنوان يکي از نقاط برجسته و کانون هاي مولد فرهنگ و توسعه، از نقطه نظر سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و هنري در ايران مطرح بوده و هست.
شهردار قزوين مطرح کرد: در قزن شانزده ميلادي در دوران امپراطوري قدرتمند صفويه، قزوين به مدت 54 سال پايتخت ايران بوده است به گونه‌اي که در سراسر سده دهم هجري، بزرگ‌ترين، زيباترين و آبادترين شهر ايران به شمار مي رفته و از آن پس در کنار ارايه مکتب‌هاي هنري ماندگار از جمله خوشنويسي، نگارگري و موسيقي در ايران، با معرفي سبک خاص معماري و شهرسازي خود، به الگويي براي توسعه شهري و شهرسازي تبديل شده است.
سهم زياد شهر قزوين در تاريخ تمدن ايران
اين مقام مسوول ادامه داد: کثرت دانشمندان اين شهر در طول تاريخ تا روزگار معاصر، در کنار هزار و 200 اثر ثبت شده تاريخي مربوط به دوره‌هاي مختلف، از قرن‌هاي پيش از ميلاد مسيح تا دوره قاجار، همگي نشان مي‌دهند که اين شهر سهم زيادي در تاريخ تمدن ايران داشته است.
وي ادامه داد: قزوين با دارا بودن بزرگترين کاروانسراي درون شهري خاورميانه به نام سعدالسلطنه، از دير باز به لحاظ قرار گرفتن در مسير ژئوپليتيک ابريشم، داراي ارتباطات بين المللي گسترده اي به ويژه در زمينه تبادلات تجاري و فرهنگي به عنوان بار انداز ايران – اروپا و ايران روسيه مطرح بوده و اکنون نيز با قرارگيري در کريدور اصلي شمال و جنوب و شرق و غرب کشور ايران، عبور بيش از 150 هزار خودرو سبک و سنگين را در روز تجربه مي کند.
نصرتي گفت: قزوين با برخورداري از طبيعتي گوناگون شامل: مناطق نمونه کشوري، کوهستان‌هاي چشم نواز، آب گرم هاي طبيعي، درياچه ها و باغستان هاي سنتي شهر که با مساحتي بالغ بر 2500 هکتار ( در گسترده اي نزديک به 20 برابر باغ هاي سلطنتي کيو در لندن) مانند کمربندي سبز، شهر قزوين را در بر گرفته و داراي درختاني به قدمت يک هزار سال است، با موقعيت برجسته ژئوپلتيکي، ظرفيت فوق‌العاده اقتصادي و تکيه بر منابع فراوان به عنوان قطب مهم صنعتي، کشاورزي و بازرگاني و توان نهفته و بالفعل علمي و دانشگاهي که نزديک به 10 درصد اساتيد و دانشجويان کشور را در خود جاي داده است.
شهر قزوين به سرعت رو به توسعه
شهردار قزوين افزود: قزوين با مردمان خونگرم و ميهمان نواز به عنوان پايلوت گردشگري برنامه اسکان بشر سازمان ملل در سال 2005 انتخاب شده و به سرعت رو به توسعه خود ادامه مي‌دهد.
نصرتي بيان کرد: قزوين همچنين پس از برگزاري موفق اجلاس سه روزه مجمع جهاني شهرهاي اسلامي در سال 2013 با حضور کشورهاي اسلامي و نماينده سازمان ملل و استقرار دبيرخانه مجمع جهاني شهرهاي اسلامي در قزوين، تبادلات فرهنگي و انتقال تجربيات موثر و همکاري‌هاي مشترک در راستاي توسعه پايدار شهرها صورت گرفته است.
اين مقام مسوول ادامه داد: برگزاري اجلاس شهرهاي راه ابريشم در سپتامبر 2016 در قزوين و انتخاب شهر قزوين به عنوان مرکز شهروندان جهاني جاده ابريشم در سال 2016، رويدادهاي مهم ديگري است که مي تواند در مسير توسعه و شکوفايي شهرهاي آسيايي موثر باشد.
وي ادامه داد: به همين منظور ضمن شرکت در نشست رهبران شهري جهان در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک در ژوئن سال جاري و نيز اجلاس جهاني شهرداران با محوريت شاخص هاي شکوفايي شهري که در مقر سازمان ملل متحد در وين در جولاي سال جاري برگزار شد، ضمن تبيين مفهوم نوين شکوفايي شهري (CPI) که رويکردي نوآورانه‌اي به سنجش‌هاي شهري براي توسعه پايدار است.
نصرتي به اطلاع رساني اجلاس شهرداران راه ابريشم در سپتامبر 2016 در قزوين که در سه سرفصل اقتصاد ، فرهنگ ، فرهنگ و گردشگري برنامه ريزي شده است، پرداخت که با همراهي سازمان ملل اسکان بشر ملل متحد UN-HABITAT مواجه شد.
مسئله حمل و نقل چالش اصلي سکونتگاه‌ها
شهردار قزوين گفت: در خصوص نشست‌هاي تخصصي امروز در قزوين، بايد به عرض برسانم که يکي از چالش‌هاي عمده شهرها، سيستم حمل و نقل ناکارآمد است، حجم بالاي جمعيت، روند رو به رشد سفرهاي روزانه و فرايند موتوريزه شدن شهرها شرايطي را به وجود آورده که مسئله حمل و نقل به چالش اصلي اين سکونتگاه‌ها تبديل شده است.
اين مقام مسوول اضافه کرد: به علاوه رقابت کلانشهرها در بازارهاي جهاني و اثرات منفي مشکلات ترافيکي بر منافع اقتصادي از يک سو و همچنين اثرات مستقيم حجم ترافيک و حمل و نقل جاده اي بر آب و هوا و محيط زيست از سوي ديگر، مديريت هاي شهري را به تلاش در جهت جستجوي راهکارهاي برون رفت از اين بحران واداشته است.
نصرتي افزود: اميدوارم در نشست تخصصي امروز با محوريت حمل و نقل و ترافيک بتوانيم ضمن تبادل تجربيات به راه حل‌هاي مؤثر نزديک شويم.
توسعه گردشگري شهري پايدار نيازمند به برنامه ريزي
نصرتي ادامه داد: از سوي ديگر صنعت گردشگري به ويژه شاخه شهري آن، جايگاه خاصي را در اقتصاد شهرها دارد و نقش فعال و مؤثري در ارتقاء ساختار اقتصادي_ اجتماعي و فرهنگي شهرها، به خصوص در شهرهاي رو به توسعه بازي ميکند؛ لذا توسعه گردشگري شهري پايدار و مديريت خردمندانه آن، نيازمند به برنامه ريزي است.
وي افزود: با توجه به رشد فوق‌العاده گردشگري در دهه‌هاي اخير و پيش‌بيني اينکه گردشگري بزرگترين صنعت صادراتي در سال 2020 خواهد شد، شهرها مجبور شده اند اهميت زيادي به توسعه گردشگري بدهند تا نتايج اقتصادي را براي شهرها همراه داشته باشند.
اين مقام مسئول خاطر نشان کرد: بنابراين برنامه ريزي گردشگري منسجم اهميت زيادي به تأکيد بر رهيافت طولاني و جامع دارد که قطعا در نشست تخصصي امروز با موضوع اقتصاد و فرهنگ در گردشگري شهري مورد بررسي و کنکاش قرار خواهد گرفت و نتايج آن در نشست هاي تخصصي آينده از جمله اجلاس بين المللي خواهر شهرها که با محوريت گردشگري و با حضور همه خواهر شهرهاي جهان، من جمله شهر قزوين در برنامه مرسين کشور ترکيه و در اکتبر سال جاري برگزار خواهد شد، قابل استفاده خواهد بود.
شهردار در پايان افزود: از دکتر قاليباف به عنوان پايه گذار اين مجمع و دکتر خدادادي دبير کل مجمع به واسطه همکاري ها و همراهي در راستاي برگزاري هر چه بهتر اين نشست مشترک در قزوين قدرداني مي کنم، در همين جا و با کمال افتخار از همه حاضرين براي شرکت در اجلاس شهرداران راه ابريشم در سپتامبر 2016 در قزوين دعوت دعوت به عمل مي آورم.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط